Click for supporting the blog, thanks..


Friday, June 10, 2011

Ada apa dengan India?

Sengaja aku memilih utk lewat menulis hal ini kerana aku ingin kepastian dahulu apakah ia bersifat sementara atau sememangnya itu yg aku rasa. Memandangkn skang ni pn aku dh almost selesai (ade gk saki baki lg neh) dgn project utk ONGC India, so buleh le aku menulis sesuatu dr apa yg aku telah lalui ini. Aku pernah menulis secara detail tentang pengalaman awal aku di bengaluru, India semasa mula dihantar bertugas di sane dalam tiga entry blog yg berasingan iaitu perjalanan pergi, suasana di sana & keadaan jalan raya di india yg smpai skang masih menghantui aku, hahaha! Sebenarnya aku merancang utk menulis tentang orang2 di sana secara detail namun akhirnya aku memilih utk membiarkan sahaja cerita itu terutamanya selepas sesuatu yg pernah menimpa diri ini & buat aku lebih memahami manusia itu.

Seriously, suasana di india jauh bezanya dgn negara kita. Tak kiralah dari segi infrastruktur, kemudahan asas, sistem pendidikan, tahap keselamatan dan byk perkara lagi yang kita tak boleh nk buat perbandingan. Dengan keadaan serba kekurangan itu, no wonder la org2 yg biase hidup senang menggunakan segala alasan yg ada utk balik ke tanah air dr terus hidup rimas di negeri orang. Aku pn ade mase2 bosan dgn keadaan kt sane tp most of the time, aku try to get the best of it. Rasenye selain urusan kerja, sepanjang aku duk india waktu mlm mmg dihabiskn duk kt apartmen/ hotel layan citer kt tv or sembang dgn mmber2 lain. Well, dari satu segi aku dh kurang merambu compare dgn duk kt malaysia.

Hari minggu je le mase yg buleh digunakan utk brjalan2 kt sane sbb hari2 biase mmg keje dr pagi smpai lps maghrib br blk. Weekend pn nk keluar kena ade matlamat sbb kalo stakat jln2 buang karen, kejap je aku dh boring & rase cam nk blk apartmen semula. So, pegi le tgk wayang, lyn usyar2 sari, barang2 kulit & cari2 dvd. Oh ye, wayang kt india neh ade interval kt tgh2 citer dlm 10minit utk org pegi toilet or beli ape2 yg patut. X kirela citer hindustan ke, tamil ke, omputeh ke, sume dia akan stop kt tgh2. So, phm le aku kenapa ade certain citer industan tu tibe2 kt tgh2 cerita ade tulis INTERVAL ataupun INTERMISSION.. maknenye dia amik kesempatan mase plot twist tu utk break gk kt dlm panggung. Btw, popcorn kt cni sgtlah osem kerana xde rase manis2 pn, just tmbh garam je bg rase masin2 sket, hadoo..

Satu benda aku notice sejak blk dr india neh, aku buleh lyn citer industan yg aku x kenal pn pelakon dia tp aku ttp rase best smpai abes cerita. Bukanlah hari2 tgk hindustan, kdg2 je bile tgh boring xde siaran best aku bukak laa B4U tu lyn. Dulu kalo xde citer best, bukak channel hindi bkn le option utk aku. Paling2 pn terus tutup tv & buat keje lain. Tak tau le kenapa, tapi aku mcm rase ok & boleh terima cerita diorg ni bile dh tgk sendiri dgn mata kepala aku tentang budaya, cara hidup & persekitaran hidup diorg kt sane. Oh ye, kalo citer hindustan yg shoot kt luar india, tmpt cantik2 byk omputeh aku x teringin sgt nk tgk pn, kenapa ek?

Diorg ni ade rase  high esteem yg sgt tinggi x kirela org yg kaye raye atau org biase2 sekalipun. Selagi mana diorg mampu cari makan dgn cara sendiri, diorg sgt mementingkan maruah diri. Kadang2 aku tafsirkan peribadi itu sbg bodoh sombong atau keras kepala tapi itulah hakikatnya. Mungkin cara kita approach tu salah, that's why diorg susah utk terima teguran. Aku sendiri pernah tgk cmaner bile same person yg kita tegur dgn two different approaches mmberikan reaksi yg jauh berbeza. Sedikit rasa bengang namun akhirnya dapat belajar sesuatu dr situ & menerima cara mereka seadanya.

Macam2 perkara aneh & pelik ade kt india yang kadang2 rase cam x masuk akal pn ade. Kalo nk citer tiap satu, aku x pasti berape entry baru buleh habis rasenye. Tapi benda2 yg x masuk dek akal ni la yg jadikn india unik. That's why kena dtg cni dgn open mind & sedia utk terima konsep impossible is nothing. Tapi aku rase mungkin gk kalo org2 dia dtg tmpt kite cni pn akn fikir perihal yg same, ape yg kita buat tu x masuk dek akal. Diorg ade cara trsendiri utk melakukan sesuatu itu & akan tetap dgn cara itu walau kau datang mmbawa pembaharuan. Dia x ckp yg cara ko tu salah tp dia ttp suka cara dia walaupun idea ko tu senang2 diterima oleh masyarakat madani lainnya.

Well, hujan emas negeri orang hujan batu negeri sendiri, baik lg tempat sendiri. Bile brbual dgn client2 yg dtg keje cni dr india & lps kitorg bwk pegi jln2 tgk KLCC, pusing2 melaka & singapore, diorg still rase mumbai is the best. Memang aku respek tul jatidiri diorg neh. X mcm sesetengah melayu kita yg pegi negara omputeh lps tu balik cni sibuk cerita betapa best negara orang tu, mcm le negara kita ni low class sangat. Hallo, ko duk negara omputeh tu brape hari? Try la duduk sane lame2 smpai org menyampah nk tau best ke tak negara orang tu. So, aku gembira sbb aku penah duduk & bekerja di india, aku menerima & menikmati suasana berlainan di sana namun, aku lebih rela menghabiskan hari2 biasa di tanah air dr hari2 indah di tempat orang. Di sinilah, tanah tumpahnya darahku.. Jai Hind!...




No comments: