Click for supporting the blog, thanks..


Thursday, June 16, 2011

Semua-semua naik...

Petang semalam blk keje aku berhajat utk beli sedikit makanan kt pasar malam area umah aku. Rasenye cam baru 2-3 minggu je aku x pegi pasar malam neh tp pemergian aku semalam mengundang kejutan tahap belalang tempur bila mana aku usyar2 harga makanan biase2 beli kt pasar malam ni harga dah ade up sket dari biase. Peh, ape sudah jadi dengan dunia? Aku yg trtinggal dalam dunia sendiri atau sememangnya ini baru semalam berlaku? Pusing2 pasar malam yg xdela beso mane tu, aku buleh buat kesimpulan yang hampir semua datang dgn harga baru. Terima kasih la pemerintah yg sangat aku cintai (tangan kt dada, mata ke atas) kerana terus2an memberikan kemudahan kepada rakyat.

Mungkin agak lambat aku bersuara pasal harga barang naik ni sebab orang dh lame mmperkatakan sejak dari harga minyak naik tak lame dulu. Aku sebenarnya malas nk bising2 pasal harga barang naik ni sbb rasenye tak berhasil pn, mungkin anjing menyalak bukit smpai runtuh baru pihak2 yg brkenaan nk amik tindakan sewajarnya utk mengatasi masalah golongan marhain mcm aku neh. Minyak naik harga, gula naik harga, susu pn naik gk.. masing2 ambil kesempatan utk naik harga guna alasan2 kos meningkat. La ni bil elektrik plak dh naik & aku masih menunggu berapa bil utk bulan ni, hmmm...

Berbalik citer pasar malam tadi, air bungkus dh jadi singgit dua kupang dr asal sehinggit. Yg maintain harga lak amik kesempatan tinggal tiga suku je dr sukatan lama. Ayam goreng seketul pn dh 2 hengget, dulu rasenye kalo bwk rm10 aku buleh beli makanan utk kenyang satu family kt umah tp la ni stakat jamah2 je dh abes 10 hengget tu. Kompius dgn keadaan yg berlaku, aku beli je 2-3 makanan yg aku rase cam nk mkn & balik umah smbil berfikir, adekah aku baru sedar atau akhirnya aku dh tak mampu nk bersabar lagi?

Fikir2 balik, rasenye bajet aku kena buat kira2 semula. Dulu isi minyak sebulan paling kuat rm400 (campur la utk moto & kereta) sekarang neh jejak rm500. Tu pn aku trpakse jadi saintis makmal buat sendiri minyak RON96 (mix of 95 & 97). Oh ye.. dulu aku pakai RON97, bukan sbb aku byk duit tp sbb aku org berilmu & aku pentingkan keselamatan. Untuk yang tertanya2 tu, silalah cari info2 beza antara RON95 & 97 yg kite guna utk minyak kereta tu ye.. Betul, dulu aku diam sbb aku nk jadi hamba yg brsyukur kerana aku tau ade lg org yg lebih susah dr aku. Tapi takkan atas tiket itu aku nk biarkan mangkuk2 ini tanpa rasa bersalah terus2an menindas kami yg bersusah payah bekerja & membayar cukai tiap2 tahun? Lahanat sungguh rasenye.

Kalau teori domino kate satu kejatuhan akan mmbawa pada jatuhan2 yg lain, maka dlm kes ni ia adalah sebaliknya. Setiap kenaikan pasti akan diikuti oleh kenaikan2 yg lain hatta ape2 yg x berkaitan pn dgn minyak, gula & susu. Kenyataan dr si putar alam bahawa "kita akan memastikan kenaikan ini tidak membebankan pengguna" lebih didengari sbg "saya bodoh, bangang, kayu & saya berbangga kerananya".. Boleh ke ko pastikan kalo ko sendiri tak rasa terbeban? Belum lg aku start cerita pasal slogan "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" yg dok jadi bahan sendaan masyarakat hari ini.

Well, the easiest way to cover cost overrun always by increasing the product price. Especially, barang2 makanan yg memang menjadi keperluan utk hidup, kita terpaksa memilih utk berlapar atau tetap mmbeli pada harga baru. Pilihan senang utk diri sendiri namun bagi ibu bapa yg turut memikirkan anak2, terpaksa menerima kenaikan harga dlm paksarela & memikirkan alternatif lain menampung belanjawan. Sebab itu peniaga tak pernah takut utk menaikkan harga barang, dia dapat pn dr supplier pd harga tinggi & supplier direct je ckp shipping cost brtambah. Cakaplah ape alasan sekalipun, bukannya pengguna ada pilihan lain lagi.

Bila semua2 barang naik harga neh, sedangkan gaji ko ttp sama maka nilai duit tu akan susut la jadinya. Jadi utk menaikkan gaji staff dan mengekalkan profit syarikat, terpaksa la naikkan harga produk. Then, org yg beli produk ko pn trpakse beli pd harga tinggi & utk cover cost dia yg overrun, dia pn mark up harga lagi utk apa yg dia hasilkan. Jadi cerita pasal perang untuk turunkan harga ni sampai kiamat pn x akan jumpe garisan penamat. Tidak selagi semua orang tidak mahu mengalah. Tindakan pihak berwajib cuba menguatkuasakan kawalan pn dh mcm main ketuk2 kepala binatang kt funfair tu, ketuk satu naik satu lg... ketuk sblh kiri, yg kanan pulak naik, gitu2 le smpai habis token. 

The only way binatang tu x beraksi adelah bila x ade token dimasukkan utk memulakan permainan. Sape yg memulakan? Org yg nk main ketuk2 tu le. Jadi samalah dalam kes ni, kalo pihak yg sepatutnya tak mula menaikkan harga, xdela masing2 amik kesempatan utk muncul dr lubang tu sebelum kena ketuk. Unless memang ko berhajat bodoh utk bg kerja dgn alasan "nanti pihak berkuasa xdela keje nk buat", maka aku tak mampu berbuat apa2 atas kebodohan itu. Suatu pihak perlu beralah dan pihak yg paling elok beralah adelah pihak yang tiada apa2 kerugian atau berhadapan kerugian minimal bila beralah. 

Aku nk kena beritahu dgn detail ke sape yg perlu beralah? betul2 perlu ke? Ok, antara seorang kaya yg ingin menambah kekayaan dgn seorang miskin yg memerlukan sedikit dana utk kelangsungan hidup, siapa yang perlu beralah?  Patut ke si miskin berkorban sehingga hilang nyawa semata2 utk memastikan si kaya semakin kaya? Atau si kaya patut bersyukur dgn apa yg dia ada & membantu si miskin apa yg terdaya.. atau sememangnya dia tak berdaya? takkanlah kot... So, the same goes to our situation laa.. kecuali kalau ade sape2 yg nk bgtau aku yg negara kita ni adelah negara miskin & x punya apa2 harta. Hmm, tapi pelik gk kalo negara kita miskin, berebut2 plak orang nk pegang portfolio negara & takde sorang pn dr diorg ni yg nmpak cam kebulur x cukup makan smpai berebut2? 

So, buatlah apa yg ko rasakan betul & kami golongan marhain akan terus menilai. Untuk mengadili rasenye jauh dari layak tp dgn kuasa yg diberikan, tengoklah kami suka ke tak dgn usaha2 yg telah dilakukan. Dan utk yg brcita2 sama utk duduk kerusi empuk & dpt elaun tiap2 bulan, buka otak utk ambik contoh mane2 yg baik dr peristiwa lalu, yg tak senonoh tu jgn le dibangga2 sgt sebagai warisan. Oh ye, kalo ade mane2 pihak yg tersentuh hati dgn ape yg aku suarakan kt atas ni, alhamdulillah & tahniah kerana masih punya hati tp mungkin kena tune balik rasenye. Kalo boleh biarlah tersentuh & sentap di tempat yg betul. Cukup le aku luahkan sikit apa yang terbuku, kang keluar semua habis plak masa aku nak menjawab surat saman. Apapun, terimalah untuk renungan bersama...

Aku bersyukur dalam semua-semua yang NAIK ni, hujan tetap TURUN... (^_^)

2 comments:

zahidah seran said...

pastu encik suami lak sorangyang keja cari uwang siang malam maka aku pun ngeri nak berbelanja...adeh...posala jom nak?

fawwaz zayya said...

posa pn kang lebih kurang jek time buka tu mcm2 benda nk dimakan.. lg2 kalo niat puasa tu mmg utk save budget.. huhuhu!