Click for supporting the blog, thanks..


Friday, May 21, 2010

Bangalore- The Journey Begins..

Since aku involve dgn project ONGC ni, aku dh diberitahu yg aku akan dihantar ke India for helping the team to do the right thing from the 1st place. Dengan duit advance pn dh dimasukkn awal2 lg, aku sedia je aa bile2 dipanggil utk ke sini. Cuma satu je kerisauan aku sbb aku x pnah naik kapal terbang pn sblm ni, helicopter tu pnah le mase g offshore dulu. But anyway, sume2 ade 1st time kan..

Masuk keje hari isnin on 5 april 2010, syafinaz bgtau yg boss assign aku utk gi Bangalore pd 9 (the next friday).  Mula2 plan aku pegi 2 org dgn sorang lg engineer lain tp oleh kerana ade hal yg x dpt dielakkan,  mmber trpakse postpone flight & aku kena la g sorang2 jek, masak… dah le aku x pnah naik flight, x pnah gk smpai Negara orang neh, cmano nk buek?.. Gamble2 je aa, insyaAllah selamat smpai..

Hari jumaat yg dijadualkan, aku pn bertolak seperti yg diperlukan. Sampai airport senai, aku pn dh x tau ape yg aku nk buat then tanyelah dgn awek kaunter pertanyaan. Nampak bebenor jahilnye tapi kalo aku x tanye dgn dia, rugi je org bayo gaji dia utk duduk kt kaunter tu kan?.. hahaha! So lepas check in beg beso gedabak aku, pegi le nak ngambik boarding pass. Ni antara perbualan aku dgn akak tu..

awak nk pegi India, penah pegi ke sebelum ni?
*geleng2 kepala* “first time sye naik flight ni..
okay.. nk seat tengah ke tepi tingkap?
tengah tingkap”.. haa? Ade ke tgh tingkap
depan ke belakang?
Depan la kak, cepat sikit sampai..

Hahaha!.. korang penah dgr ke org nk duk seat dpn dlm flight sbb nk cepat smpai? Dlm keadaan otak aku jd lembap ptg tu, kdg2 aku sndiri tak sedar ape daa yg aku merepek. Flight JB-KL ptg tu sgt best bg aku.. ye la, 1st time naik flight.. ditambah dgn menyaksikan sunset dari atas awan, subhanallah.. aku rase cam dlm perjalanan ke syurga. Tak bley bayang de cmaner punye cantik aa dunia atas awan tu, tenang btul jiwa rasenye. Orang lain dok bace paper & ade gk yg mmbuta, aku sibuk dok tgk luar smpai le akhirnye matahari btul2 trbenam & x nmpak ape2 dh kt luar tu.. maka sampailah ke KLIA.

The next flight from KLIA to Bangalore ade dlm 2jam lg so aku pn malas aa nk kuar dulu.. pusing2 je kt dlm tu, gi makan kejap & then heading to terminal for departure. Sekali fight delay la plak sket sbb ptg td actually sedikit ujan, so mayb kt KLIA pn ujan lebat aa.. Almost 1hour gk delay then br le check in utk naik flight ke Bangalore. On the way nk naik flight, ade sorang bdk kire flight krew kot tgk aku & senyum.. aku pn tanye dgn dia..

Bro, apsal gua sorang je melayu yg beratur nk naik flight ni?” Mamat tu gelak je..
xpe bang, kt sane ramai org2 kite gk.. student2 medic kite ramai blajo kt sane.. Those Indians ni pun ade gk yg actually Malaysian..
Ooooo… “ New target, aku nk cari student2 malaysia yg ade kt Bangalore.. huhuhu!

Flight mlm tu menyaksikn aku buat pertama kali terbang keluar dari Malaysia utk berkhidmat kepada nusa & bangsa (ceh, patriotic abes..), pertama kali gk merasa makanan dlm flight MAS yg sangatlah sedapnye (ferrero roche je kot..) dan pertama kali mendaratkn kaki di india selepas hampir 6jam penerbangan ditemani oleh pramugari yg serius brtugas ( ade sorang stewardess cina tu mmg cun habes..). Lps beratur & diinterview mcm2 soklan gk oleh pegawai kt kaunter, akhirnya aku dpt keluar dari Bangalore International Airport & mencari nama aku kt kalangan para driver yg tgh menunggu kt luar arrival door.

2-3 kali pusing gk baru prasan name aku sbb diorg tulis kecik sgt daa..  jadi problem plak bila mana driver tu x phm ckp omputih so aku tanye pn dia trpinga2, adoyai… nasib baik gk ade mmber2 sebelah dia yg buleh fhm utk mengesahkn yg betul la dia nk amik aku, name yg diletakkn tu ade sket salah so aku cuma nk double check je.. perjalanan seterusnya dari airport ke apartmen yg bdk2 ni duduk adelh dkt 2jam gk.. aku nk tido pn x buleh sbb hmm.. nnti aku citerla dgn korang keistimewaan jalanraya di Bangalore neh.. so, ngadap luar je aa.. nk ajak brbual dgn driver tu kang jd ayam ckp dgn itik plak so bior je la dia tekun pegang stereng tu..

Sampai di apartmen, adela dlm kul 2pagi waktu india, kire2 kul 4stgh la Malaysia mase ni. Org lain sume tgh syok tido tp aku dok kebil2 lg, maybe sbb dh lame gk tido dlm flight td. Dapat gk le lelap mate lps 1-2jam x tau nk buat ape hanya utk mengetahui yg sok pagi aku dh kena gi keje, adoyai.. ingat smpai2 buleh aa cuti sabtu & ahad sekali terus kena keje daa.. apepun, Alhamdulillah dh selamat smpai & pengalaman 1st time naik flight bukanla sesuatu yg menakutkan bg aku. Seriously, perasaan tenang melihat matahari & awan menjelang maghrib dari udara tu mmg aku x dpt nk lupakan, subhanallah.. Dia sememangnya Maha Pencipta.. jumpe lagi dlm bingkisan lain dr Bangalore!!!..

2 comments:

zahidah seran said...

engko ada blog baru ye? aku da kering idea nak berblog, mungkin sbb kegilaan kat fb baru dtg kot.

aku pnh naik flight sesorg gak tapi dkt jek la ke miri semata2 nak jumpa hubby. libang libu jugak perasaan time tuh walaupun itu bukan 1st time.

fawwaz zayya said...

bleh la nk kate blog baru.. ade byk idea nk tulis tp kdg2 mase je yg xde..
1st time naik flight lain beb rase dia.. sume2 1st time ko rase.. tp smpai kt india ni je aku dh brape kali fly ke hulu hilir sbb tmpt jauh2.. nk naik bas mkn brhari2 gk..