Click for supporting the blog, thanks..


Friday, May 28, 2010

Bangalore- the road & traffic

Inilah bab yg paling aku seronok nk cerita pasal pengalaman di jalanraya india amnya dan bangalore khasnya, huhuhu!.. sebelum pergi lagi mmber2 dh bgtau kt aku yg bunyi hon adelah sesuatu yg normal di india namun imaginasi aku tidak menjangkau ape yg aku alami sendiri kt sini. Ingatkan setakat hon time traffic jam or bila potong x bagi signal.. tidak!!!.. bukan der.. tu standard KL je.. kt cni basically ko buleh dgr hon pada kadar 60kali seminit.. kire frekuency 1Hz laa.. tiap saat selagi ko ade kt jalanraya or brdiri kt bahu jalan, mmg tu la halwa telinga utk ko. Belum kira lagi yg hon bunyi cam cilanat, rase cam aku nk bwk je hon kapal yg bwk g stadium tu so that setiap kali org tekan hon kt aku, aku reply blk.. Ye!.. aku pn ade hon laa..

Perjalanan aku sejurus tiba dari airport bangalore menuju ke apartmen lg telah mengejutkn aku. pukul 1pagi bai kt bangalore tp sepanjang jalan pin! pon! pin! pin! dey!... cmaner aku nk tido dlm taxi tuh?.. kdg2 trkejut gk dgr hon panjang cam nk eksiden kejadah tp lps tu ade kereta potong.. hek eleh, lu nk speeding lu punye hal laa.. ape setiap kali nk overtake kena tekan hon kuat2 ke?.. jalan malam der, xkn driver gua ni buta x nmpak lampu keta lain dr blakang.. kt malaysia lg aku mmg pantang kalo org cket2 nk hon, kt cni kena dgr hon sbg ringtone aku kt jalanraya plak, arrgghhh!!!.. buleh jem kepala.

The next day g office aku duk seat dpn skali.. kire2 sblh driver laa. bdk2 ni dh ckp jgn aku kena sakit jantung plak 1st time naik bas dgn diorg neh. aku snyum jek sbb tak tau nk expect ape pn. perjalanan half an hour nk ke opis pada hari tu merupakan sesuatu yg paling adventure dalam hidup aku ngalahkn naik roller coaster. Mujur gk aku ttp cool je walaupun ade beberapa insiden yg dh buat bdk2 pompuan ni trjerit2 dlm bas, hahaha!.. Beb, wa citer panjang x mau aa.. tp wa nk bwk imaginasi lu org seolah2 lu duk tmpt wa dlm bas neh.. Dari umah ke ofis lalu mcm2 jenis jln, celah2 umah, jalan susur, jalan sehala, hiway ade sket.. but basically driver ni redah cam same jek.. kalo kite kt simpang ade jalan utama, ade yg susur masuk, dia xde bro.. hukumnye sape smpai simpang tu dulu, dia jalan laa.. x mcm haram plak ko dgr kereta mencicit dari jauh tekan brek skali dgn horn sbb nk bg laluan bas ni masuk simpang. signal dia senang je.. hulur tgn sket kuar ikut tingkap, tgn sebelah terus pulas stereng.. kepala bapak aa.. bkn dia pedulik keta kt blakang tgh laju ke, org x prasan signal ke.. maka hasil dr itu trjadilah adegan horn masing2 tekan cam nk lawan sape yg bunyi lg kuat.. makin stress aa aku.

tgh2 lalu kt jalan susur yg kecik, kalo keta dpn ko slow senang je.. tekan hon kuat2 lps tu potong aa.. bkn dia tgk ade keta dtg dari dpn ke x, tau2 je keta dpn tekan hon & mengelak. kt simpang 4 la paling menarik skali.. kalo cam kite bile simpang 4 tu dh padat, pandai2 aa bg laluan utk kereta yang sangkut supaya traffic flow buleh smooth blk, kt sini xde bai.. keta dpn gerak 2inci, ko pn kena ikut gerak 2inci. dh mcm main tonjol2 plak last2 sume stuck kt tgh2 simpang. time2 camni patut adela yg beralah & bukak laluan blk tp kt cni xde bro.. mase ni aa nk lwn hon sape yg paling kuat, mungkin solution bg diorg adelah sape yg x thn bunyi hon dia la yg kena beralah.. ingat dh sesak2 kt tgh simpang tu, abes la citer.. x lg ghupenye.. nah ko, ade plak keta yg potong queue melintang dtg then horn lg kuat2 suh org bg laluan, wataf????... aku dh rase cam nk turun bas & hempuk je kepale sekor2 atas jalan tu..

amacam? dh trbayang hebat x hebat jlnraya kt cni? nk citer detail lg contoh2 kes ngeri yg buleh kena heart attack aku rase jd trilogi entry aku neh cam LOTR plak.. xpela, kite citer sket2 smbil aku teruskn entry ni yeh.. ko bayangkn plak driver ni dpt call tgh2 drive ni, mmg xde istilah hands free aa beb kt cni.. nah ko, sblh tangan pegang henpon, sblh lagi cam biase aa.. tgn karam singh walia kalo ckp mane bley duk diam.. kang kjap2 tgh cakap tu buleh plak tuka2 gear.. tgn sblh still pegang telefon & mmbebel neh.. soklan aku simple je, dia kelepet stereng guna perut ke?.. kalo time nk belok kang barule tgn tu pulas stereng, dgn telefon still kt sblh tgn lagi, mmg aa xde signal tgn.. sah2 dia terus masuk simpang dgn x bg salam..

Well, cam biase laa.. keta2 lain menggelupur tekan2 hon smbil mnyumpah, dia muka innocent je.. aku rase most of driver bas or lorry kt cni sume lebih kurang same jek.. ade satu peristiwa time aku br lg kt bangalore neh, tgh2 jalan sesak dgn keta neh, of course la hon melantun2 ke udara, ade plak bas standard zmn bukit kepong je.. buleh plak nk buat u-turn. pergh!!!.. aku dh terasa bangang yg amat tgk situasi tu.. dekat 5minit gk br dia complete wat u-turn tu.. ko bayang le bas wat u-turn kt jln biase, buleh lepas ke sekali pulas jek?.. time tu mmg aa hon dh mcm pesta, yg panjang, yg pendek, yg ade lagu, yg bunyi semput, serious kalo aku ade super power, nk aje aku terajang bas tu masuk longkang tepi jln, hamjadezz btul aa..

Yg kecik pn buleh thn gk hebatnye. Kt india ni kenderaan rasmi aku utk ke mane2 adelah oto (menatang tayo 3 yg panggil tutut kt indon tuh..). Tambang ikut pd driver aa, kalo yg jenis paham bahasa, dia ikut meter.. yg kepala batu ni dia ikut mulut aa. Nak gaduh panjang2 kang x ke mane2 plak aku stakat 5hengget punye hal. Naik menatang oto ni pn memerlukn jiwa yg tenang & berani. Sbb dia adelah knderaan yg agak kecik, kemampuan mencilok dia mmg dahsyat aa.. kdg2 aku yg ngeri time kt simpang2 tu dia main masuk je cam bawak bas.. kalo naik bas tu aku kesian kt knderaan lain yg trpakse bg laluan kt dia, naik oto ni aku yg ngeri takut kena langgar je time tgh cilok2 kt simpang tuh.. kalo nk selesa naik oto ni 2org je, tp kdg2 sumbat gk 3org skali. tp mmg respek sbb org2 cni buleh buat smpai 7org naik beb..yg duduk brtindih, duk atas besi, duk sblh driver pn ade.. driver oto ni pn relax je bwk sendat2, mungkin dia phm constraint org2 dia neh.

Now, kite pergi yg lagi kecik, motosikal.. well, kt cni xdr moto cub mcm kt malaysia beb. same ade stok scooter ataupun moto jipang (stok2 RXZ, Panther, TZM, RXS, norton, etc.). basically diorg ni x bwk laju cam mat rempit kite apekejadahnye merempit di tgh2 bando.. tapi diorg punye tumpuan kena 100% sbb kebarangkalian utk emergency brake adelah sgt tinggi. kalo time jln2 tu cilok adelah perkara biase cuma dgn budaya menekan hon kt cni, org akn perasan aa kehadiran mat2 rempit ni sbb diorg akn tekan hon mase diorg mencilok. Kire2 skang nmpak aa kebaikn amalan menekan hon di jalanraya neh.. huhuhu! basicly kt cni yg bwk scooter adelah pakcik2 yg relax je lyn blues kt jlnraye or awek2 yg belajar & bekerja. Moto jipang plak sah2 le golongan maskulin yg nk nmpak cam Azroy & golongan org2 lame yg bwk moto zmn perang jepun dulu, masih mantap lg tuh..

Kt cni helmet fullface jual tepi jalan je de.. stok mcm beli desperate takut ade roadblock kt dpn. So, no wonder aa rate2 kt cni pakai fullface bwk moto, benda senang dapat. Aku pn kurang pasti kualiti dia cmaner tp mungkin kurang sket aa nk compare dgn helmet rider maut aku, siap dgn lubang angin lg. Tapi kt cni jimat bro sbb kalo ko stakat menumpang mmber punye moto, ko x payah beli helmet. Sbb aku rase undang2 dia menyatakan helmet adelah utk penunggang sahaja, makanya kalo naik moto 4org pn yg bwk moto je aa kena pakai helmet. Oh ye.. aku penah citer pasal makcik rempit kt cni yg sgt aku suspek. Dgn pakai sari, helmet full face, naik moto jipang beb.. 3-4 kali serempak pn aku x smpat nk amik gambo, hebat gk skill makcik neh. relax je siap bawak bakul pegi pasar lg tuh.

Hmm, aku kalo kena citer bab yg aku suke mmg berjela perginya. Tapi rasenye cukupla ni utk menggambarkn situasi di jalanan india neh. Ade byk lg neh.. aku bg dlm bentuk point je aa, ringkas & fleksibel

  • bus stop? x perlu.. bas tgh jln kt lane kanan pn ko buleh thn.. dia berenti tgh2 jalan kang pndai2 aa nk naik

  • roundabout?.. stakat nk pergi kanan x pyh mmbazir pusing ikut jam, ko melintang je songsang masuk

  • traffic lampu merah? agak2 hon dr blakang dh melantun2, ko jalan je.. lantak aa sape yg ijau pn..

  • Jalan sehala hanyalah utk kereta or kenderaan beso.. moto & oto boleh je songsang

  • salah jalan? xde masalah.. ko buleh u-turn kt mane2 je ko rase sesuai utk buat u-turn

  • basically setiap simpang ade road hump (bendul).. so, mmg nk mampus aa kalo ko bwk laju2 kt simpang..

  • sistem jalanraya diorg mesra alam.. ko buleh jumpe jln yg trpakse dibelokkn sket utk mengelak pokok


  • Lembu2 bkn setakat melintas jalan, kalo time ptg2 tu buleh gk 2-3 ekor melepak kt tgh2 jalan


  • org2 dia sndiri pn byk yg tak tau jalan, tp diorg x malu bertanye.. ramai yg buleh tunjuk, WALAUPUN... makin sesat lps tu, hahaha!

well, tu antara ciri2 esklusif yg trdapat dlm sistem jalanraya Bangalore. Lain tmpt ade sikit beza aa cam kt pune aku pergi pn ade gk 2-3 yg mengagumkn. Ape2 pn, satu je yg aku kagum dgn sistem yg diorg guna kt Bangalore ni, aku x pnah lg nmpak kemalangan maut brlaku dpn mata, in fact jrg sgt nmpak kemalangan kecil pn. Kalo ade pn yg nyaris2 langgar, then prong! prang! wangge!2 dey!.. perang mulut sket2 lps tu masing2 jln daa.. aku pn x tau sape yg menang perang tuh.. Disebabkn attitude jalanraya yg penuh dgn aksi stunt neh, rata2 kenderaan kt cni x brgerak lebih laju dari 80km/j.. kalo ade pn yg bwk lebih laju dr tu mungkin adelah si bodoh yg nk mampus ataupun stranger yg kire newbie la kt atas jalan india neh. Apepun kelebihan & kekurangan sistem jalanraya diorang ni, satu je aku nk bgtau..
JANGAN HON AKU KALO KO NAK POTONG AKU TENGAH BERJALAN. POTONG JE LAA, KN LUAS LAGI JALAN NEH!!.. AARRRGGHHH!!!!...

2 comments:

en_me said...

macam citer slumdog millionaire jerr.. ehehe

Anonymous said...

kau tak gi berlumba ke bro...