Click for supporting the blog, thanks..


Wednesday, May 26, 2010

Bangalore- The Place

Patutla kt airport aritu mase arrival pegawai tu tanye aku mcm2 soklan. Detail gile smpai aku pn x tau nk jwb cmaner… ghupe2 eh, beso gedabak Bangalore ni & it’s not even a state. Dia adelah sebuah daerah la kirenye dlm negeri yg bernama Karnataka, oo.. aku br tau.. then dlm Bangalore sndiri ade nama2 kawasan yg merangkumi area agak luas, jayanagar, Banashankari, BTM, JP Nagar dll. Kitorg la ni duduk area BTM, Micu Layout & keje kt area Banashankari. Dulu sblm aku masuk apartmen, duduk dkt hotel sebelah je dgn ofis (refer gambo dlm fesbuk aku..) tp bosan aa duk lone ranger kt situ. Lepak dgn mmber2 skali even jauh dr ofis pn ttp rase seronok.
Actly hobi aku dlm kapal terbang selain dr tgk awan kt luar adelah ukur ketinggian altitude kapal terbang dr bumi, huhuhu!.. almaklumla jam ade Altimeter kalo x guna rugi plak, time2 cam ni laa buleh guna. Mase trbang dr JB ke KLIA aku rase plg tinggi aeroplane pn adela dlm 1500m from sea level. Then turun KLIA around 50m. Flight ke Bangalore terbang pd 2200m & mase nk landing, aku check aa altitude dr 2200 smpai down to 1000. Then turun lg smpai 850 lps tu x turun2 lg.. aku ingat jauh lg, alih2 je dh landing, ooo.. baru le aku tau yg bangalore ni area tanah tinggi gk. (cam haram kn tulis pnjang2 semata nk bgtau yg Bangalore ni area tanah tinggi, hahaha!..)
Well, berbalik cerita pasal bumi Bangalore, takdela teruk sgt mcm digambarkn secara keseluruhan Negara india neh. Bangalore antara top 20 utk Bandar yg bersih di india dr hampir  170 yg masuk dlm senarai perkiraan. Tp sbb 2nd place pn adelah Mysore yg aku kire pn bukanlah kemas sgt, so korang nilai la sendiri cmaner Bangalore ni. Bagi aku secara mudahnya kt Malaysia pn kita buleh nmpak bandar2 lebih kurang cam ni gk. Aku pn x pasti mane satu kawasan central of Bangalore ni tp yg aku duduk buleh la dikira sbg pinggir. Ade gak nmpak rumah2 setinggan tp bukanlah dlm jumlah yg byk. Kawasan perumahan sini kebanyakan brbentuk apartmen prsendirian (kire tuan tanah buat apartmen then sewakn laa..) dan susunan pn agak rapat. Kire aku bukak tingkap tepi, tgn aku buleh capai dinding apartmen sebelah laa.. (read apartmen sblh tau bkn bilik sebelah…).
Mengikut makluman Bangalore ni kire cam IT valley aa kt india neh. Ade beribu2 syarikat IT trmasuk yg level international beroperasi kt sini. Nampak cam gah gila2 kan tp aku pn x tau kt mane diorg duduk buat keje sbb x nmpak sgt muke2 nerd ade kt cni. Plus, hidup kt Bangalore ni mmg brgantung pada generator supply sbb hari2 power tripped. Rimas gk bile ko tgh wat keje tibe2 bergelap tp aku tgk org2 dia steady je, dah lali kot. Aku ingat mula2 problem tu brlaku sbb ade masalah dgn grid system or tgh upgrade system ke, ghupe2nye mmg dh sekian lama mcm tu. Well, alah bisa tegal biasa kan.. lame2 duk cni aku buleh accept even kdg2 rase cam nk menyumpah bilamana aku trsedar pagi2 buta xde karen dlm bilik aku, org lain relax je lyn tido..
Shopping complex, supermarket, bangunan pencakar langit ade byk gk rasenye kt cni. Takdela setinggi bangunan2 kt KL tp standard aa utk sebuah bandar. Bangunan2 lama pn banyak gk sengaja dipulihara utk menjadi tarikan pelancong. Boleh la tgk bangunan2 dr zaman penjajahan british dulu, ade gk sket2 lagi tinggalan dari kerajaan india lama sebelum penjajahan. Diorang menyebut Bangalore sebagai bandar dalam taman, okla.. mmg ade taman2 bunga yang sesuai utk berehat dan menenangkan hati tapi jgn le harapkan sama macam yg kita ade kt Malaysia.
Kt sini area yg biasa aku pergi time weekend adelah tmpt yg brnama Brigade Road & Commercial street. Kt sini aa selalu terserempak dgn student2 dari Malaysia tp jarang tegur diorg aa. Cuma kdg2 je senyum sama sendiri sbb dengar org ckp dlm bahasa yg sama dgn kita. Tapi nak kenal student Malaysia bukan susah especially yg pakai tudung, tgk dari jauh je dah boleh agak yg itu adelah org Malaysia. Ape yg ade kt Brigade road? Dia kire mcm satu jalan sehala yg penuh dgn kedai2 international laa.. Reebok, sony, KFC, McD, Levi’s, Tommy Hilfiger, Adidas, Puma dan byk lagi la kedai2 utk beli brg2 ala2 branded. Kt sini mmg line2 international, melayu ade, mat saleh ade, afrika pn ade gk, india2 yg high class ade gk le shopping kt cni.
Commercial street lg happening.. serious ckp kalo kaki shopping dtg cni, mmg kena plan btul2. Kalo brigade tu cuma sebatang jln x smpai 500m, commercial street ni  area yg ade a few jln penuh dgn kedai jual mcm2 brg. Yg paling jadi tarikan utama adelah kedai2 kulit tp tu utk kami org2 llaki laa.. kalo yg pompuan aku rase segala kedai kt situ dijelajahnya. Sbb aku bukan pengumpul brg kulit so susah sket aa nk ckp tp according to most of my friend, harga mmg murah gile.. jauh kalo nk compare dgn leather kt Malaysia. Belum masuk citer pasal kedai sari lagi. Ade kedai tepi2 jalan, ade jenis kedai nmpak exclusive sket. Harga pn berbeza2 cuma mostly kedai yg exclusive ni harganya mati, mmg xde tawar2.. aku lebih prefer beli kt kedai camtu sbb selain harga yg dh sedia rendah (aku mmg lemah tul bab nk tawar2 neh..), ade byk pilihan utk dinilai sblm mmbeli.
Oh ya, terlanjur sebut pasal student2 malaysia ni.. kt cni mmg ade few college yg amik pelajar2 kita as their  student mostly blm medic & dentistry. Bahagian sebelah utara dari Bangalore boleh nmpak a lot of college aa kalo nk compare dgn tmpt aku duk la ni. Adela sekolah jururawat kt depan ofis kitorg tu tp xde nmpak plak student Malaysia yg blajo kt situ. Dikatakan Bangalore ni antara yg menyediakn pendidikan perubatan yang terbaik sekali tp aku cuma harap mentality budak2 kita yg blajo kt cni x trpengaruh dgn cara kerja warga india secara keseluruhannya. Berat gk kalo ilmu dh tinggi tp attitude teruk, mudah2an tak semua diwarisi dari guru yg mendidik, insyaAllah…
So, tulah serba sedikit Bangalore dari perspektif aku yg br sebulan duduk kt sini. Mungkin jauh berbeza dari orang lain sbb tiap2 kite expectation adelah berbeza,kn..  bagi aku Bangalore takdelah teruk sangat, kalau teruk pn bukan sebab tempat dia teruk tapi sesuatu yang lain, haha!.. dengan jadual kerja 6 hari seminggu, mmg x byk yg boleh explore kt sini tapi sedang mencuba sekadar yang termampu. At least xdela buta2 ja balik dr tmpt orang x tgk ape2 yang menarik. InsyaAllah akan dikongsi dalam paparan yang lain..

1 comment:

Anonymous said...

Indians yang educated xlah teruk tapi yang biasa2 esp. pakcik2 oto memang sgt sampah! lama kat sini memang arif pasal perangai2 org india.