Click for supporting the blog, thanks..


Thursday, February 25, 2010

Juruteranya seorang aku...

Sebenarnye aku tak tahu nk letak tajuk ape utk entry neh tp ape yg aku nk cerita adalah cerita pasal aku & cita2 aku dr kecik dulu. Tetiba jek trfikir kenape aku jd engineer & ape aku nk jd suatu mase dulu tu yg aku tulis entry ni. Tambahan otak aku tgh serabut tgk dwg yg brsimpang siur dpn mate neh so kire rehat kjap aa dr debu2 kota.

Hmm.. seingat aku, cita2 pertama yg aku penah tulis mase buku rekod masuk darjah 1 adelah askar. Sbb rasenye mase kecik dulu x byk yg aku tau psl keje kecuali askar, cikgu, polis, pakcik bwk bas & keje makcik kantin. Aku pilih askar sbb aku mmg x trfikir nk jd cikgu & aku x minat seragam polis.. kalo x silap time kite kecik polis pakai baju biru muda & seluar cream. Then dh skolah 3-4 tahun, dh kenal la byk sket keje mcm bomba, tukang kebun, peniaga, doktor, peguam, keje kilang, potong rumput, petani, penoreh getah dan ade la lg 5-6 jenis pekerjaan. Tapi yg plg aku x buleh lupe time cikgu zainab amik biodata mase darjah 6, aku tulis cita2 aku nk jd penyiasat FBI, hahaha!.. byk sgt trpengaruh dgn McGyver time tuh.. X pasal2 je time cikgu bace biodata aku mase smpaikn hadiah aku kena gelak tp aku x phm pn kenapa org gelak mase tu, salah ke kalo aku nk jd cam McGyver yg setelkn masalah dgn skill dia gunakn bhn2 yg ade kt sekitar dia?

Masuk skolah menengah, aku rase time ni cita2 aku nk jd seorang lawyer sbb aku nk sgt jd org yg petah brcakap. Gamaknye mase ni byk sgt tgk citer industan psl kes kt mahkamah then tgk cmaner hebat dia bg hujah smpai last2 sume org percaya ape yg dia ckp. Kalo x silap ade 3 ruang utk cita2 so aku letak yg 1st adelah peguam, 2nd penyiasat (masih lg dlm mood McGyver..) and 3rd, askar (cita2 dr tadika lg neh...). Tapi lame2 selari dgn kematangan aku kt skolah menengah neh, aku sedar yg askar bukanlah sesuatu yg trcipta untukku (ceh, bahasa..) sbb disiplin aku mmg out. Then tgk cmaner mmber2 yg join PKBM (persatuan kadet bersatu malaysia) struggle tiap2 kali ko-ko, aku buang je terus cita2 nk jd askar.

Perkataan Engineer x penah wujud dlm kamus hidup aku smpai aku form 3 rasenye. Mase nk pilih skolah utk form 4, barule start cari2 ke mane masa depan aku.. nk masuk skolah teknik ke, apply skolah sains ke, smbung lg skolah agama ke.. aku br kenal dgn byk lg jenis2 pekerjaan trmasukla engineer ni. By the way, aku x letak doktor dlm cita2 aku sbb aku tak suke bau hospital (tu ckp aku time kecik..) yg buleh buat aku pening. Mujur gk aku x trlintas nk jd doktor sbb makin dewasa aku makin sedar yg aku ngeri tul tgk darah manusia, kalo stakat darah lembu sembelih time korban tu relax je.. Mase ni engineer dh wujud dlm jiwa aku sbb yg aku fhm keje engineer ni kt kilang, kire org yg brkuasa la dlm kilang.. ade guna kire2 & byk buat keputusan penting.

Masuk form 4, aku makin sedar yg satu2nye benda aku terer adelah kire2  & subjek2 yg brkaitan dgnnye mcm math moden, add math, fizik & ade sket dlm chemistry. So, engineer adelah pilihan yg baik utk aku walaupun mase tu aku still blm fhm keje sebenar seorg engineer. Yela, nk amik doktor, biologi & history pn sangap.. tmbh dgn fobia bau anastetik, cmaner aku nk keje nnti. oh ye, sbb history pn out, aku sedar yg aku x buleh jd peguam bile history aku out. Secara mudahnya aku didorong utk memilih engineer atas byk faktor yg mane akhirnya aku perlu fokus pd persoalan engineer apekah yg aku nk jd... Mase ni cabang pemikiran x luas mcm skang so yg aku tau engineer nk pilih antara civil, electrical or mechanical. So aku byk mintak pndapat mmber2 especially yg skolah teknik mase form 4 or yg amik kejuruteraan kt university.

Aku pilih mechanical engineering sbb tu yg nmpak paling tough. Plus aku kurang minat main2 dgn letrik & batu utk buat rumah. Bile nk masuk u baru le aku tau ade byk lg cabang engineer.. chemistry la, geologi la, sound engineer la, mcm2 ada.. yg penting engineer. Mase ni target jd engineer, masuk kilang & jage awek2 kilang, fuiyoo.. best betul keje, haha!.. kerjaya engineer bg aku brpaksi pd kilang smpai le aku buat praktikal kt Sime Darby Engineering neh.. baru le aku tau psl construction engineer. Mase tu le aku br nmpak satu cabang baru bg aku yg aku nk explore, satu benda yg penuh dgn cabaran. Then aku semakin faham ape tuh sebenarnya seorang engineer & kenapa aku rase aku pilih utk buat sesuatu yg betul dgn menjadi engineer.

Basically, engineer dtg dr perkataan engine yg merupakan nadi or jantung bg sesebuah jentera. jadi ia merupakn sesuatu yg penting utk membolehkn segala2 brfungsi dgn baik & betul. Dlm bahasa mudah adelah penggerak yg mmbolehkn sesuatu itu dicapai. Nak citer psl engineer from my point of view, entry ni dh panjang sgt kang jd khutbah plak.. huhu!.. so, mayb next entry aku buleh elaborate detail lg psl engineer ni cuma sekadar penutup utk entry ini, aku nk bgtau cita2 & keinginan manusia sentiasa berubah2 selari dgn kematangan & pengalaman yg dilalui, namun bila kita telah temui sesuatu yg dekat dgn hati, insyaAllah ia akan kekal atau setidaknya bertahan utk satu tempoh yg sgt lama.. so, xde salahnya sekali2 bertindak or memilih mengikut kata hati,kan!...

No comments: