Click for supporting the blog, thanks..


Sunday, February 14, 2010

Happy Valentine Day!!!..

Seriously??.. aku x smbut hari yg disebut sbg mmperingati kekasih ini & x pernah bercadang utk sambut pn. Pernah gk pade mase2 dahulu aku mendapat ucapan sempena valentine ni tp sian org yg wish tu sbb x psl2 dpt ceramah percuma dr aku, huhu!.. Zaman muda2 dulu, biase aa tgh agresif.. kalo ade yg x kena dgn jiwa mmg aku sound direct je. Well, brbalik pd citer psl Valentine ni, smpai skang aku xde version yg btul2 pasti tntang kenapa sambutan ni berlaku & siapa yg bernama Valentine tuh?...Hmm...

Ade yg kata psl sambutan Valentine ni brmula dr penghormatan kpd seorg paderi yg melawan kehendak pemerintah pada zamannya dgn tetap mengahwinkn pasangan yg bercinta walaupun akhirnya dia dihukum. Ade gk kata tarikh tu adelah hari kejatuhan kerajaan Islam di Cordova kpd org2 Kristian semasa perang salib. Dan ade lg 2-3 teori tentang perkara yg dikatakan menjadi punca meraikan agenda bertarikh 14 February ini. Bagi aku senang je, tiap2 tahun ade 14 February, so kalo smpai skang dh ade 2000 lebih tahun, no wonder la ade 1001 cerita tentang punca bermulanya perayaan Valentine, huhu!

Di negara barat, mereka menganggap hari 14 February ni sbg hari memperingati kekasih. Pada hari inilah mereka saling meluahkn cinta, bertukar hadiah & bermesra2 sesama mereka yg berkasih. Apepun, seiring dengan kemodenan dunia, agenda menyambut Valentine turut berubah. Yg lebih teruknya, org2 melayu kita yg trkenal dgn adat ketimuran ni yg beria2 bebenor nk sambut Valentine. Bagai dirasuk syaitan, bermacam agenda trkutuk dirancang sempena sambutan Valentine. Yang si bodoh ni bagai lembu dicucuk hidung, ikut je setiap agenda yg diatur. Aku tahu ade yg kate x semua agenda Valentine ni berakhir dgn adegan di ranjang, tapi itu ke perkara trburuk yg buleh berlaku?..

Abes yg dok berkepit seharian, x putus2 mengucapkn ayat2 cinta, tenung2 anak dara orang tu mcm nk makan, ape ceritanya?.. Yg boleh tahan nafsu, mmg le tunda agenda tu smpai kawen tp yg x buleh thn?.. Kalo dh dirasuk syaitan, kdg2 pak lebai pn buleh ilang ketayap ape lg mamat2 yg sah2 smbahyang time jumaat je.. tu pn kdg2 jamak takyah... fikir2kn la sendrir ye.. Nampak agak keras cara aku melihat sambutan Valentine neh, maaf la kalo ade yg terasa hati namun kemaafan bukan sama sekali sbg tanda hormat utk saudara2 seagamaku yg meraikan.. Untuk yg lain2, b my guest.. Untuk aku agama aku, untuk kamu agama kamu...

Dalam kalendar Islam xde plak disenaraikn salah satu perayaan utk mengingati kekasih ni so aku pasti mmg sah2 le bkn ajaran Islam. Bg saudara2 seagamaku yg selalu mengakui dirinya Islam & mengatakan urusan dosa & pahala adalah antara dia & Dia, kalian adalah benar namun sebagai seorang yg x punya pilihan kerana dikurniakn saudara sepertimu, aku sekadar menjalankn kewajipan menegur ape yg salah. X pernah menjadi kesalahan utk saban hari melahirkn rasa kasih pd org yg disayangi, kenapa nk kena tunggu tarikh2 istimewa?.. ade yg kata hari2 lain pn boleh, tp Valentine special sket... hmm, kalo dh nak tu, mcm2 alasan buleh bg.. benang dh basah pn buleh ditegakkn katanya...

Aku x berniat utk mengeluarkn hujah2 kenapa tak perlunya korang utk sambut Valentine. Aku percaya kalian telah dikurniakn akal yg sempurna, mungkin jauh lebih baik dr yg dikurnia padaku, jadi gunakanlah ia dengan sebaiknya. Jangan sekadar menjadi pemberat di kepala, hanya memenuhi ruang & tidak lebih dari itu. Bagi teman2 yg sedia tidak menyambutnya, Alhamdulillah... Namun ku harap kalian tidak menyambut atas sebab yg betul & bkn sekadar percaya pd tahyul ataupun atas kekecewaan dari peristiwa silam. Bagi teman2 yg bukan Islam, selamat menyambut hari Valentine & hormatilah kami kembali dgn tidak menyambut bersama saudara2 seagamaku, terima kasih...

2 comments:

Slim Abana said...

pendekatan dan didikan kepada orang2 muda ni yang membuatkan diorang tak ambil peduli semua perkara ni.. yang penting diorang enjoy dengan tak kesah hukum agama...

zaman sekarang ni pun, aku terkedu dengan jawapan2 dari orang2 muda. jawapan yang selamba mengatakan Islam tu agama sahaja, hidup kat dunia ni lebih pentingkan arus perubahan... kita kena ikut... susah macam ni.... didikan yang salah ni...

fawwaz zayya said...

tu la dia bro.. org kate cmaner acuan cenggitu la bentuknya.. xkn menjadi bulat kuih yg ko masuk dlm acuan segiempat.. cmane nk org lain fhm islam kalo org islam sndiri x nk fhm...