Click for supporting the blog, thanks..


Tuesday, February 1, 2011

Welcome to Mumbai...

Selasa, 18 Januari 2011 aku diterbangkn sekali lagi ke bumi india namun kali ini ke destinasi yg berbeza & untuk tujuan yg juga berlainan. Flight dr singapore, naik kingfisher airways ditemani oleh FA yg pehh!! superb. Dlm ramai2 tu ade plak sorang muke melayu dgn rambut lurus berekor kuda, mmg menarik perhatian aku & 3 sentul yg same2 flight dgn aku ke mumbai aritu. Aku tak tau le ape definisi cun bg kalian, tp bile tgk FA tu buat aku sedar yg awek melayu gk ttp di hati, huhuhu!

Smpai mumbai kul 9 stgh waktu sane, terus ke apartmen di Rahejavihar dan melantak masakan india spt yg disediakn oleh Hadi CM selaku tuan rumah. Mlm tu lyn sembang2 smbil kutuk2 sblm kepenatan mmbawa aku berhijrah ke alam lain & kembali semula keesokan paginya. Sbb mlm semlm dh trlalu gelap utk aku sedar tentang suasana mumbai, perjalanan menuju ke ofis pagi tu dipenuhi dgn agenda melihat2 suasana mumbai yg hmm.. susah aa nk ckp. Powai lake di sebelah jalan nmpak cantik namun dinodai dgn pasangan bercinta yg selambe brcengkerama di siang hari. Jalanraya penuh dgn kereta, asal smpai simpang je mmg berjela jem, tinggal cari roti jek.. Sepanjang jalan, merata2 penempatan manusia, dr yg rumah2 setinggan, khemah2 ala kadar smpai le yg menumpang tido kt mane2 asal boleh.

Pengalaman duduk di Bengaluru mmbuatkan aku x terlalu terkejut bila melihat mumbai. Mmg agak berbeza namun asasnya tetap sama. Persekitaran yg berhabuk, hon dari kenderaan yg tak berpenghujung, kelibat manusia yg byk cengkadak, cumanya bengaluru tidak sepadat keadaan di mumbai. Ade la sikit ketenangan boleh dijumpai. Kt cni, org brpusu2 brgerak, tapi ade gk yg selambe buat u-turn kt jalan yg sibuk, hmm.. inilah india. Just accept and live with it.

Rasenye x perlu la nk citer psl agenda keje aku dtg ke mumbai neh, buat semak kepala jek. Sekadar menyentuh sedikit, agenda meeting yg aku kira boleh mencetuskn pergaduhan diikuti dgn lawatan susulan yg turut hampir mencetus kekecohan, secara mudahnya boleh la disimpulkan yg "nasib baik la ni tmpat ko weh..." Tak pasal2 benda yg patut settle 1 hari dh mmbawak smpai ke 3-4 hari. Maka dgn itu juga agenda melawat mumbai aku terbantut & tidak brjalan lancar seperti gk jalanrayanya yg sesak.

Alhamdulillah, sempat gk le menghabiskn jam2 terakhir di mumbai dgn brjalan2 ke 2-3 tmpt yg agak menarik. Kesesakan jalanraya agak kurang, mungkin kerana oto tayar 3 x dibenarkn masuk ke kawasan bandar tu yg menjadi penyebabnya. Dapatla jugak tgk Gate of India, teringat aku babak amir khan tunggu manisha koirala x sampai2 dlm citer Mann. Tapi x dpt nk pegi dekat sbb kawasan tu kena barricade, katenye ade org2 besor yg nk dtg tp ade gk yg kepala batu selambe je lompat pagar utk masuk ke kawasan tu. Aku tgk polis x tahan diorg pn?.. tp malas aa nk cari pasal, kang x blk malaysia plak aku malam nnti.

Secara keseluruhan, ade byk lg yg belum aku teroka kt mumbai neh so harapnya aku akan punya kesempatan lagi utk melakukannya suatu masa nanti. Mane tau nnti buleh jumpe artis2 bollywood ke, dapat brbual2 dgn mahima choudary or rani mukherjee pn dh kire osem ape.. mmg aku terus lupe aa mumbai punye slumdog area yg penuh dgn mcm2 benda, rase cam heaven je... huhuhu!

1 comment:

en_me said...

sonoknyerr jalanns.. ehehe