Click for supporting the blog, thanks..


Friday, May 28, 2010

Bangalore- the road & traffic

Inilah bab yg paling aku seronok nk cerita pasal pengalaman di jalanraya india amnya dan bangalore khasnya, huhuhu!.. sebelum pergi lagi mmber2 dh bgtau kt aku yg bunyi hon adelah sesuatu yg normal di india namun imaginasi aku tidak menjangkau ape yg aku alami sendiri kt sini. Ingatkan setakat hon time traffic jam or bila potong x bagi signal.. tidak!!!.. bukan der.. tu standard KL je.. kt cni basically ko buleh dgr hon pada kadar 60kali seminit.. kire frekuency 1Hz laa.. tiap saat selagi ko ade kt jalanraya or brdiri kt bahu jalan, mmg tu la halwa telinga utk ko. Belum kira lagi yg hon bunyi cam cilanat, rase cam aku nk bwk je hon kapal yg bwk g stadium tu so that setiap kali org tekan hon kt aku, aku reply blk.. Ye!.. aku pn ade hon laa..

Perjalanan aku sejurus tiba dari airport bangalore menuju ke apartmen lg telah mengejutkn aku. pukul 1pagi bai kt bangalore tp sepanjang jalan pin! pon! pin! pin! dey!... cmaner aku nk tido dlm taxi tuh?.. kdg2 trkejut gk dgr hon panjang cam nk eksiden kejadah tp lps tu ade kereta potong.. hek eleh, lu nk speeding lu punye hal laa.. ape setiap kali nk overtake kena tekan hon kuat2 ke?.. jalan malam der, xkn driver gua ni buta x nmpak lampu keta lain dr blakang.. kt malaysia lg aku mmg pantang kalo org cket2 nk hon, kt cni kena dgr hon sbg ringtone aku kt jalanraya plak, arrgghhh!!!.. buleh jem kepala.

The next day g office aku duk seat dpn skali.. kire2 sblh driver laa. bdk2 ni dh ckp jgn aku kena sakit jantung plak 1st time naik bas dgn diorg neh. aku snyum jek sbb tak tau nk expect ape pn. perjalanan half an hour nk ke opis pada hari tu merupakan sesuatu yg paling adventure dalam hidup aku ngalahkn naik roller coaster. Mujur gk aku ttp cool je walaupun ade beberapa insiden yg dh buat bdk2 pompuan ni trjerit2 dlm bas, hahaha!.. Beb, wa citer panjang x mau aa.. tp wa nk bwk imaginasi lu org seolah2 lu duk tmpt wa dlm bas neh.. Dari umah ke ofis lalu mcm2 jenis jln, celah2 umah, jalan susur, jalan sehala, hiway ade sket.. but basically driver ni redah cam same jek.. kalo kite kt simpang ade jalan utama, ade yg susur masuk, dia xde bro.. hukumnye sape smpai simpang tu dulu, dia jalan laa.. x mcm haram plak ko dgr kereta mencicit dari jauh tekan brek skali dgn horn sbb nk bg laluan bas ni masuk simpang. signal dia senang je.. hulur tgn sket kuar ikut tingkap, tgn sebelah terus pulas stereng.. kepala bapak aa.. bkn dia pedulik keta kt blakang tgh laju ke, org x prasan signal ke.. maka hasil dr itu trjadilah adegan horn masing2 tekan cam nk lawan sape yg bunyi lg kuat.. makin stress aa aku.

tgh2 lalu kt jalan susur yg kecik, kalo keta dpn ko slow senang je.. tekan hon kuat2 lps tu potong aa.. bkn dia tgk ade keta dtg dari dpn ke x, tau2 je keta dpn tekan hon & mengelak. kt simpang 4 la paling menarik skali.. kalo cam kite bile simpang 4 tu dh padat, pandai2 aa bg laluan utk kereta yang sangkut supaya traffic flow buleh smooth blk, kt sini xde bai.. keta dpn gerak 2inci, ko pn kena ikut gerak 2inci. dh mcm main tonjol2 plak last2 sume stuck kt tgh2 simpang. time2 camni patut adela yg beralah & bukak laluan blk tp kt cni xde bro.. mase ni aa nk lwn hon sape yg paling kuat, mungkin solution bg diorg adelah sape yg x thn bunyi hon dia la yg kena beralah.. ingat dh sesak2 kt tgh simpang tu, abes la citer.. x lg ghupenye.. nah ko, ade plak keta yg potong queue melintang dtg then horn lg kuat2 suh org bg laluan, wataf????... aku dh rase cam nk turun bas & hempuk je kepale sekor2 atas jalan tu..

amacam? dh trbayang hebat x hebat jlnraya kt cni? nk citer detail lg contoh2 kes ngeri yg buleh kena heart attack aku rase jd trilogi entry aku neh cam LOTR plak.. xpela, kite citer sket2 smbil aku teruskn entry ni yeh.. ko bayangkn plak driver ni dpt call tgh2 drive ni, mmg xde istilah hands free aa beb kt cni.. nah ko, sblh tangan pegang henpon, sblh lagi cam biase aa.. tgn karam singh walia kalo ckp mane bley duk diam.. kang kjap2 tgh cakap tu buleh plak tuka2 gear.. tgn sblh still pegang telefon & mmbebel neh.. soklan aku simple je, dia kelepet stereng guna perut ke?.. kalo time nk belok kang barule tgn tu pulas stereng, dgn telefon still kt sblh tgn lagi, mmg aa xde signal tgn.. sah2 dia terus masuk simpang dgn x bg salam..

Well, cam biase laa.. keta2 lain menggelupur tekan2 hon smbil mnyumpah, dia muka innocent je.. aku rase most of driver bas or lorry kt cni sume lebih kurang same jek.. ade satu peristiwa time aku br lg kt bangalore neh, tgh2 jalan sesak dgn keta neh, of course la hon melantun2 ke udara, ade plak bas standard zmn bukit kepong je.. buleh plak nk buat u-turn. pergh!!!.. aku dh terasa bangang yg amat tgk situasi tu.. dekat 5minit gk br dia complete wat u-turn tu.. ko bayang le bas wat u-turn kt jln biase, buleh lepas ke sekali pulas jek?.. time tu mmg aa hon dh mcm pesta, yg panjang, yg pendek, yg ade lagu, yg bunyi semput, serious kalo aku ade super power, nk aje aku terajang bas tu masuk longkang tepi jln, hamjadezz btul aa..

Yg kecik pn buleh thn gk hebatnye. Kt india ni kenderaan rasmi aku utk ke mane2 adelah oto (menatang tayo 3 yg panggil tutut kt indon tuh..). Tambang ikut pd driver aa, kalo yg jenis paham bahasa, dia ikut meter.. yg kepala batu ni dia ikut mulut aa. Nak gaduh panjang2 kang x ke mane2 plak aku stakat 5hengget punye hal. Naik menatang oto ni pn memerlukn jiwa yg tenang & berani. Sbb dia adelah knderaan yg agak kecik, kemampuan mencilok dia mmg dahsyat aa.. kdg2 aku yg ngeri time kt simpang2 tu dia main masuk je cam bawak bas.. kalo naik bas tu aku kesian kt knderaan lain yg trpakse bg laluan kt dia, naik oto ni aku yg ngeri takut kena langgar je time tgh cilok2 kt simpang tuh.. kalo nk selesa naik oto ni 2org je, tp kdg2 sumbat gk 3org skali. tp mmg respek sbb org2 cni buleh buat smpai 7org naik beb..yg duduk brtindih, duk atas besi, duk sblh driver pn ade.. driver oto ni pn relax je bwk sendat2, mungkin dia phm constraint org2 dia neh.

Now, kite pergi yg lagi kecik, motosikal.. well, kt cni xdr moto cub mcm kt malaysia beb. same ade stok scooter ataupun moto jipang (stok2 RXZ, Panther, TZM, RXS, norton, etc.). basically diorg ni x bwk laju cam mat rempit kite apekejadahnye merempit di tgh2 bando.. tapi diorg punye tumpuan kena 100% sbb kebarangkalian utk emergency brake adelah sgt tinggi. kalo time jln2 tu cilok adelah perkara biase cuma dgn budaya menekan hon kt cni, org akn perasan aa kehadiran mat2 rempit ni sbb diorg akn tekan hon mase diorg mencilok. Kire2 skang nmpak aa kebaikn amalan menekan hon di jalanraya neh.. huhuhu! basicly kt cni yg bwk scooter adelah pakcik2 yg relax je lyn blues kt jlnraye or awek2 yg belajar & bekerja. Moto jipang plak sah2 le golongan maskulin yg nk nmpak cam Azroy & golongan org2 lame yg bwk moto zmn perang jepun dulu, masih mantap lg tuh..

Kt cni helmet fullface jual tepi jalan je de.. stok mcm beli desperate takut ade roadblock kt dpn. So, no wonder aa rate2 kt cni pakai fullface bwk moto, benda senang dapat. Aku pn kurang pasti kualiti dia cmaner tp mungkin kurang sket aa nk compare dgn helmet rider maut aku, siap dgn lubang angin lg. Tapi kt cni jimat bro sbb kalo ko stakat menumpang mmber punye moto, ko x payah beli helmet. Sbb aku rase undang2 dia menyatakan helmet adelah utk penunggang sahaja, makanya kalo naik moto 4org pn yg bwk moto je aa kena pakai helmet. Oh ye.. aku penah citer pasal makcik rempit kt cni yg sgt aku suspek. Dgn pakai sari, helmet full face, naik moto jipang beb.. 3-4 kali serempak pn aku x smpat nk amik gambo, hebat gk skill makcik neh. relax je siap bawak bakul pegi pasar lg tuh.

Hmm, aku kalo kena citer bab yg aku suke mmg berjela perginya. Tapi rasenye cukupla ni utk menggambarkn situasi di jalanan india neh. Ade byk lg neh.. aku bg dlm bentuk point je aa, ringkas & fleksibel

  • bus stop? x perlu.. bas tgh jln kt lane kanan pn ko buleh thn.. dia berenti tgh2 jalan kang pndai2 aa nk naik

  • roundabout?.. stakat nk pergi kanan x pyh mmbazir pusing ikut jam, ko melintang je songsang masuk

  • traffic lampu merah? agak2 hon dr blakang dh melantun2, ko jalan je.. lantak aa sape yg ijau pn..

  • Jalan sehala hanyalah utk kereta or kenderaan beso.. moto & oto boleh je songsang

  • salah jalan? xde masalah.. ko buleh u-turn kt mane2 je ko rase sesuai utk buat u-turn

  • basically setiap simpang ade road hump (bendul).. so, mmg nk mampus aa kalo ko bwk laju2 kt simpang..

  • sistem jalanraya diorg mesra alam.. ko buleh jumpe jln yg trpakse dibelokkn sket utk mengelak pokok


  • Lembu2 bkn setakat melintas jalan, kalo time ptg2 tu buleh gk 2-3 ekor melepak kt tgh2 jalan


  • org2 dia sndiri pn byk yg tak tau jalan, tp diorg x malu bertanye.. ramai yg buleh tunjuk, WALAUPUN... makin sesat lps tu, hahaha!

well, tu antara ciri2 esklusif yg trdapat dlm sistem jalanraya Bangalore. Lain tmpt ade sikit beza aa cam kt pune aku pergi pn ade gk 2-3 yg mengagumkn. Ape2 pn, satu je yg aku kagum dgn sistem yg diorg guna kt Bangalore ni, aku x pnah lg nmpak kemalangan maut brlaku dpn mata, in fact jrg sgt nmpak kemalangan kecil pn. Kalo ade pn yg nyaris2 langgar, then prong! prang! wangge!2 dey!.. perang mulut sket2 lps tu masing2 jln daa.. aku pn x tau sape yg menang perang tuh.. Disebabkn attitude jalanraya yg penuh dgn aksi stunt neh, rata2 kenderaan kt cni x brgerak lebih laju dari 80km/j.. kalo ade pn yg bwk lebih laju dr tu mungkin adelah si bodoh yg nk mampus ataupun stranger yg kire newbie la kt atas jalan india neh. Apepun kelebihan & kekurangan sistem jalanraya diorang ni, satu je aku nk bgtau..
JANGAN HON AKU KALO KO NAK POTONG AKU TENGAH BERJALAN. POTONG JE LAA, KN LUAS LAGI JALAN NEH!!.. AARRRGGHHH!!!!...

Wednesday, May 26, 2010

Bangalore- The Place

Patutla kt airport aritu mase arrival pegawai tu tanye aku mcm2 soklan. Detail gile smpai aku pn x tau nk jwb cmaner… ghupe2 eh, beso gedabak Bangalore ni & it’s not even a state. Dia adelah sebuah daerah la kirenye dlm negeri yg bernama Karnataka, oo.. aku br tau.. then dlm Bangalore sndiri ade nama2 kawasan yg merangkumi area agak luas, jayanagar, Banashankari, BTM, JP Nagar dll. Kitorg la ni duduk area BTM, Micu Layout & keje kt area Banashankari. Dulu sblm aku masuk apartmen, duduk dkt hotel sebelah je dgn ofis (refer gambo dlm fesbuk aku..) tp bosan aa duk lone ranger kt situ. Lepak dgn mmber2 skali even jauh dr ofis pn ttp rase seronok.
Actly hobi aku dlm kapal terbang selain dr tgk awan kt luar adelah ukur ketinggian altitude kapal terbang dr bumi, huhuhu!.. almaklumla jam ade Altimeter kalo x guna rugi plak, time2 cam ni laa buleh guna. Mase trbang dr JB ke KLIA aku rase plg tinggi aeroplane pn adela dlm 1500m from sea level. Then turun KLIA around 50m. Flight ke Bangalore terbang pd 2200m & mase nk landing, aku check aa altitude dr 2200 smpai down to 1000. Then turun lg smpai 850 lps tu x turun2 lg.. aku ingat jauh lg, alih2 je dh landing, ooo.. baru le aku tau yg bangalore ni area tanah tinggi gk. (cam haram kn tulis pnjang2 semata nk bgtau yg Bangalore ni area tanah tinggi, hahaha!..)
Well, berbalik cerita pasal bumi Bangalore, takdela teruk sgt mcm digambarkn secara keseluruhan Negara india neh. Bangalore antara top 20 utk Bandar yg bersih di india dr hampir  170 yg masuk dlm senarai perkiraan. Tp sbb 2nd place pn adelah Mysore yg aku kire pn bukanlah kemas sgt, so korang nilai la sendiri cmaner Bangalore ni. Bagi aku secara mudahnya kt Malaysia pn kita buleh nmpak bandar2 lebih kurang cam ni gk. Aku pn x pasti mane satu kawasan central of Bangalore ni tp yg aku duduk buleh la dikira sbg pinggir. Ade gak nmpak rumah2 setinggan tp bukanlah dlm jumlah yg byk. Kawasan perumahan sini kebanyakan brbentuk apartmen prsendirian (kire tuan tanah buat apartmen then sewakn laa..) dan susunan pn agak rapat. Kire aku bukak tingkap tepi, tgn aku buleh capai dinding apartmen sebelah laa.. (read apartmen sblh tau bkn bilik sebelah…).
Mengikut makluman Bangalore ni kire cam IT valley aa kt india neh. Ade beribu2 syarikat IT trmasuk yg level international beroperasi kt sini. Nampak cam gah gila2 kan tp aku pn x tau kt mane diorg duduk buat keje sbb x nmpak sgt muke2 nerd ade kt cni. Plus, hidup kt Bangalore ni mmg brgantung pada generator supply sbb hari2 power tripped. Rimas gk bile ko tgh wat keje tibe2 bergelap tp aku tgk org2 dia steady je, dah lali kot. Aku ingat mula2 problem tu brlaku sbb ade masalah dgn grid system or tgh upgrade system ke, ghupe2nye mmg dh sekian lama mcm tu. Well, alah bisa tegal biasa kan.. lame2 duk cni aku buleh accept even kdg2 rase cam nk menyumpah bilamana aku trsedar pagi2 buta xde karen dlm bilik aku, org lain relax je lyn tido..
Shopping complex, supermarket, bangunan pencakar langit ade byk gk rasenye kt cni. Takdela setinggi bangunan2 kt KL tp standard aa utk sebuah bandar. Bangunan2 lama pn banyak gk sengaja dipulihara utk menjadi tarikan pelancong. Boleh la tgk bangunan2 dr zaman penjajahan british dulu, ade gk sket2 lagi tinggalan dari kerajaan india lama sebelum penjajahan. Diorang menyebut Bangalore sebagai bandar dalam taman, okla.. mmg ade taman2 bunga yang sesuai utk berehat dan menenangkan hati tapi jgn le harapkan sama macam yg kita ade kt Malaysia.
Kt sini area yg biasa aku pergi time weekend adelah tmpt yg brnama Brigade Road & Commercial street. Kt sini aa selalu terserempak dgn student2 dari Malaysia tp jarang tegur diorg aa. Cuma kdg2 je senyum sama sendiri sbb dengar org ckp dlm bahasa yg sama dgn kita. Tapi nak kenal student Malaysia bukan susah especially yg pakai tudung, tgk dari jauh je dah boleh agak yg itu adelah org Malaysia. Ape yg ade kt Brigade road? Dia kire mcm satu jalan sehala yg penuh dgn kedai2 international laa.. Reebok, sony, KFC, McD, Levi’s, Tommy Hilfiger, Adidas, Puma dan byk lagi la kedai2 utk beli brg2 ala2 branded. Kt sini mmg line2 international, melayu ade, mat saleh ade, afrika pn ade gk, india2 yg high class ade gk le shopping kt cni.
Commercial street lg happening.. serious ckp kalo kaki shopping dtg cni, mmg kena plan btul2. Kalo brigade tu cuma sebatang jln x smpai 500m, commercial street ni  area yg ade a few jln penuh dgn kedai jual mcm2 brg. Yg paling jadi tarikan utama adelah kedai2 kulit tp tu utk kami org2 llaki laa.. kalo yg pompuan aku rase segala kedai kt situ dijelajahnya. Sbb aku bukan pengumpul brg kulit so susah sket aa nk ckp tp according to most of my friend, harga mmg murah gile.. jauh kalo nk compare dgn leather kt Malaysia. Belum masuk citer pasal kedai sari lagi. Ade kedai tepi2 jalan, ade jenis kedai nmpak exclusive sket. Harga pn berbeza2 cuma mostly kedai yg exclusive ni harganya mati, mmg xde tawar2.. aku lebih prefer beli kt kedai camtu sbb selain harga yg dh sedia rendah (aku mmg lemah tul bab nk tawar2 neh..), ade byk pilihan utk dinilai sblm mmbeli.
Oh ya, terlanjur sebut pasal student2 malaysia ni.. kt cni mmg ade few college yg amik pelajar2 kita as their  student mostly blm medic & dentistry. Bahagian sebelah utara dari Bangalore boleh nmpak a lot of college aa kalo nk compare dgn tmpt aku duk la ni. Adela sekolah jururawat kt depan ofis kitorg tu tp xde nmpak plak student Malaysia yg blajo kt situ. Dikatakan Bangalore ni antara yg menyediakn pendidikan perubatan yang terbaik sekali tp aku cuma harap mentality budak2 kita yg blajo kt cni x trpengaruh dgn cara kerja warga india secara keseluruhannya. Berat gk kalo ilmu dh tinggi tp attitude teruk, mudah2an tak semua diwarisi dari guru yg mendidik, insyaAllah…
So, tulah serba sedikit Bangalore dari perspektif aku yg br sebulan duduk kt sini. Mungkin jauh berbeza dari orang lain sbb tiap2 kite expectation adelah berbeza,kn..  bagi aku Bangalore takdelah teruk sangat, kalau teruk pn bukan sebab tempat dia teruk tapi sesuatu yang lain, haha!.. dengan jadual kerja 6 hari seminggu, mmg x byk yg boleh explore kt sini tapi sedang mencuba sekadar yang termampu. At least xdela buta2 ja balik dr tmpt orang x tgk ape2 yang menarik. InsyaAllah akan dikongsi dalam paparan yang lain..

Friday, May 21, 2010

Bangalore- The Journey Begins..

Since aku involve dgn project ONGC ni, aku dh diberitahu yg aku akan dihantar ke India for helping the team to do the right thing from the 1st place. Dengan duit advance pn dh dimasukkn awal2 lg, aku sedia je aa bile2 dipanggil utk ke sini. Cuma satu je kerisauan aku sbb aku x pnah naik kapal terbang pn sblm ni, helicopter tu pnah le mase g offshore dulu. But anyway, sume2 ade 1st time kan..

Masuk keje hari isnin on 5 april 2010, syafinaz bgtau yg boss assign aku utk gi Bangalore pd 9 (the next friday).  Mula2 plan aku pegi 2 org dgn sorang lg engineer lain tp oleh kerana ade hal yg x dpt dielakkan,  mmber trpakse postpone flight & aku kena la g sorang2 jek, masak… dah le aku x pnah naik flight, x pnah gk smpai Negara orang neh, cmano nk buek?.. Gamble2 je aa, insyaAllah selamat smpai..

Hari jumaat yg dijadualkan, aku pn bertolak seperti yg diperlukan. Sampai airport senai, aku pn dh x tau ape yg aku nk buat then tanyelah dgn awek kaunter pertanyaan. Nampak bebenor jahilnye tapi kalo aku x tanye dgn dia, rugi je org bayo gaji dia utk duduk kt kaunter tu kan?.. hahaha! So lepas check in beg beso gedabak aku, pegi le nak ngambik boarding pass. Ni antara perbualan aku dgn akak tu..

awak nk pegi India, penah pegi ke sebelum ni?
*geleng2 kepala* “first time sye naik flight ni..
okay.. nk seat tengah ke tepi tingkap?
tengah tingkap”.. haa? Ade ke tgh tingkap
depan ke belakang?
Depan la kak, cepat sikit sampai..

Hahaha!.. korang penah dgr ke org nk duk seat dpn dlm flight sbb nk cepat smpai? Dlm keadaan otak aku jd lembap ptg tu, kdg2 aku sndiri tak sedar ape daa yg aku merepek. Flight JB-KL ptg tu sgt best bg aku.. ye la, 1st time naik flight.. ditambah dgn menyaksikan sunset dari atas awan, subhanallah.. aku rase cam dlm perjalanan ke syurga. Tak bley bayang de cmaner punye cantik aa dunia atas awan tu, tenang btul jiwa rasenye. Orang lain dok bace paper & ade gk yg mmbuta, aku sibuk dok tgk luar smpai le akhirnye matahari btul2 trbenam & x nmpak ape2 dh kt luar tu.. maka sampailah ke KLIA.

The next flight from KLIA to Bangalore ade dlm 2jam lg so aku pn malas aa nk kuar dulu.. pusing2 je kt dlm tu, gi makan kejap & then heading to terminal for departure. Sekali fight delay la plak sket sbb ptg td actually sedikit ujan, so mayb kt KLIA pn ujan lebat aa.. Almost 1hour gk delay then br le check in utk naik flight ke Bangalore. On the way nk naik flight, ade sorang bdk kire flight krew kot tgk aku & senyum.. aku pn tanye dgn dia..

Bro, apsal gua sorang je melayu yg beratur nk naik flight ni?” Mamat tu gelak je..
xpe bang, kt sane ramai org2 kite gk.. student2 medic kite ramai blajo kt sane.. Those Indians ni pun ade gk yg actually Malaysian..
Ooooo… “ New target, aku nk cari student2 malaysia yg ade kt Bangalore.. huhuhu!

Flight mlm tu menyaksikn aku buat pertama kali terbang keluar dari Malaysia utk berkhidmat kepada nusa & bangsa (ceh, patriotic abes..), pertama kali gk merasa makanan dlm flight MAS yg sangatlah sedapnye (ferrero roche je kot..) dan pertama kali mendaratkn kaki di india selepas hampir 6jam penerbangan ditemani oleh pramugari yg serius brtugas ( ade sorang stewardess cina tu mmg cun habes..). Lps beratur & diinterview mcm2 soklan gk oleh pegawai kt kaunter, akhirnya aku dpt keluar dari Bangalore International Airport & mencari nama aku kt kalangan para driver yg tgh menunggu kt luar arrival door.

2-3 kali pusing gk baru prasan name aku sbb diorg tulis kecik sgt daa..  jadi problem plak bila mana driver tu x phm ckp omputih so aku tanye pn dia trpinga2, adoyai… nasib baik gk ade mmber2 sebelah dia yg buleh fhm utk mengesahkn yg betul la dia nk amik aku, name yg diletakkn tu ade sket salah so aku cuma nk double check je.. perjalanan seterusnya dari airport ke apartmen yg bdk2 ni duduk adelh dkt 2jam gk.. aku nk tido pn x buleh sbb hmm.. nnti aku citerla dgn korang keistimewaan jalanraya di Bangalore neh.. so, ngadap luar je aa.. nk ajak brbual dgn driver tu kang jd ayam ckp dgn itik plak so bior je la dia tekun pegang stereng tu..

Sampai di apartmen, adela dlm kul 2pagi waktu india, kire2 kul 4stgh la Malaysia mase ni. Org lain sume tgh syok tido tp aku dok kebil2 lg, maybe sbb dh lame gk tido dlm flight td. Dapat gk le lelap mate lps 1-2jam x tau nk buat ape hanya utk mengetahui yg sok pagi aku dh kena gi keje, adoyai.. ingat smpai2 buleh aa cuti sabtu & ahad sekali terus kena keje daa.. apepun, Alhamdulillah dh selamat smpai & pengalaman 1st time naik flight bukanla sesuatu yg menakutkan bg aku. Seriously, perasaan tenang melihat matahari & awan menjelang maghrib dari udara tu mmg aku x dpt nk lupakan, subhanallah.. Dia sememangnya Maha Pencipta.. jumpe lagi dlm bingkisan lain dr Bangalore!!!..